Département des sciences sociales
Permanent URI for this collectionhttps://dspacee.univ-temouchent.edu.dz/handle/123456789/686
Browse
Recent Submissions
Item دور التعليم في تحقيق التنمية الاجتماعية المستدامة(JOURNAL OF MISAN RESARCHES, 2023) بوربعين, وهيبةThis research aims to highlight the role of education in achieving sustainable social development; If social development is seen as the right to a healthy and empowering life, it is clear that education is a powerful enabling factor and an important aspect of social development, and whether we understand education as knowledge and skills that young people acquire in schools or as an infrastructure that can be used to implement interventions, Education is pivotal in ensuring that people are able to live healthy lives and improve the lives of their children. Learning can also have powerful transformative effects in advancing gender equality in societies and strengthening mandate, voice and participation for vulnerable populations, but how will this be achieved? This research explores the role of accountability in education at all levels, recognizing that the various actors operating within and across countries are responsible for the future of the SDGs; the challenges facing societies are enormous and urgent, and the more general role that education and lifelong learning can and should play is not always fully appreciated. Therefore, the need to integrate equitable and good quality education into the agenda of sustainable development goals should be the main hope for education and development groups. How will the world monitor progress in many of the ambitious goals of sustainable social development? A framework has been developed that monitors education as an effective pivotal indicator. to enable.Item الاغتراب الوظيفي لدى موظفي عقود ما قبل التشغيل(مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية, 2021) سعدون, سمية; فاضل, فايزةThis study aimed to identify the level of job alienation among workers of pre-employment contracts by ANEM, ADS agencies in Oran, the descriptive approach was followed to fits with the nature of this study, by applying a questionnaire that was prepared by the researchers of their contact with the field and access to previous studies on the topic, which included 28 items distributed over six (06) dimensions represented by: impotence, meaninglessness, affiliation, nonnormality, dissatisfaction and pessimism. Its psychometric properties to verify the linguistic formulation and also relying on the validity of internal consistency by calculating the correlation coefficient between each dimension of the questionnaire with the total score of the questionnaire, and also relying on the Alpha Crombach coefficient to calculate the stability, to be then applied to a sample of 75 preemployment contracts with ANEM and ADS agencies and the results of the study were analyzed using the appropriate statistical methods (Frequencies, Means, Standard deviation ,independent-samples T test, One-way ANOVA , Pearson Correlation Coefficient, Stability Coefficient Alpha Crombach) based on the SPSS statistical program version 20 and following results were reached: A high level of sense of job alienation has been found in its six dimensions among workers of pre-employment contracts ANEM, ADS in Oran, as well as the absence of statistically significant differences between them in terms of a sense of job alienation depending on the individual variables: gender, age, and agency type.Item مستوى الاحتراق النفسي لدى أطباء التخدير والإنعاش دراسة ميدانية بولاية عين تموشنت(Revue Organisation et Travail, 2021) كروم, موفق; حرش, كريمItem مستوى الاحتراق النفسي لدى أطباء التخدير والإنعاش دراسة ميدانية بولاية عين تموشنت(Revue Organisation et Travail, 2021) كروم, موفق; طالب, بهيةItem الفروق بين الجنسين في عوامل الشخصية-دراسة ميدانية على عينة من الطلبة والطالبات(Revue algérienne de la recherche et des études, 2021) كرو م, موفقItem الاستبطان في علم النفس: من الأصول إلى المختبر(مجلة علوم الإنسان والمجتمع, 2021) كروم, موفق; بن موسى, سرير احمدItem مستوى صعوبات الكتابة لدى تلاميذ الطور الابتدائي دراسة استكشافية بولاية عين تموشنت(مجلة تطوير, 2021) كروم, موفقItem خصوصيات وصعوبات المقابلة العيادية مع الطفل في الجزائر: مقاربة تحليلية دينامية(دفاتر المخبر, 2021) كروم, موفق; منقوشي, فاطمةItem الرعاية النفسية للطفل في المنظومة الصحية بالجزائر: الواقع والرهانات(مجلة الناصرية للدراسات الاجتماعية والتاريخية, 2023) كروم, موفق; منقوشي, فاطمةItem الصحة النفسية عنذ المعاقين سمعيا المدمجين و غير المدمجين إدماجا تربويا: دراسة ميدانية مقارنة على عينة من المعاقين سمعيا(المجلة العلمية للتربية الخاصة, 2023) كـــــــــروم, موفق; مقــــداد, أمـــــــيرة; بلـحرير, ســـارةThis study was an attempt to investigate and reveal the level of mental health of the hearing impaired, by comparing two groups of the hearing impaired, the integrated and the nonintegrated educationally, as it aims to answer the following problem: Are there statistically significant differences between the integrated and non-integrated hearing impaired educationally in terms of mental health? Under nine (09) dimensions distributed as follows: physical symptoms - obsessive-compulsive disorder - interactive sensitivity - depression - anxiety - hostility - phobia - paranoia - psychosis.Item La Satisfaction au travail comme facteur de motivation Etude de cas du Personnel ATS au sein de l’établissement Universitaire (UBBAT)(Tributaries JOURNAL, 2022) BOURICHE, MohammedThe objective of this study is to evaluate the reality of the degree of job satisfaction of the Technical and Service Administrative Agents within the university establishment and to show the main sources of dissatisfaction identified in this survey. The results show that the characteristics are much more related to organizational climate and management.Item Mental Health Level among Children with Hearing Disability - A comparative field study between school merged children and nonmerged in Ain Temouchent, Algeria –(Journal of Educational and Psychological Sciences, 2020) Mouffok, Kerroum; Megdad, AmiraThe current research aims to reveal the level of mental health of the hearing impaired, and then compare the health levels of the two groups of hearing impaired (hearing impaired school-integrated and the hearing impaired not school-integrated). The research was based on the SCL-90-R (Symptoms Check List) by applying it to a sample of hearing-impaired children who were deliberately selected, as it consisted of 40 students from the deaf and dumb center in Ain Temouchent. They are divided into two groups (23 students who are included in ordinary schools) and (23 students who are not included). the results showed that there are differences in the level of mental health between the two groups of hearing impaired, which means that the group of hearing impaired people who are not included is characterized by a high level of mental health problems. Based on these results, a set of recommendations and suggestions were reached, such as the necessity of paying attention to the process of school integration through creating the school environment and proposing comprehensive survey studies on this category in society in general and the school in particular, as well as proposing treatment and other indicative programs to facilitate the school integration processItem عسر الكتابة وفرط النشاط الحركي المصحوب بتشتت الانتباه لدى الطفل المتمدرس في الطور الابتدائي(مجلة أبعاد, 2022) زاوي, أمال; فاضل, فايزة; سعدون, سميةThe objective of this study was to find out about the dysgraphia associated with Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) in primary school children. A clinical study was carried out on three (03) pupils registered regularly in 3rd class (02 feminins 01males) in the wilaya of Ain Temouchent, to achieve the objective of this study, the clinical approach based on the case study was adopted, applying a dysgraphia test, and a test to diagnose cases of Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD) in children).Item Femmes Et Consommation Du Narguile (Chicha) : Representations Sociales Chez Les Etudiants Du Departement Des Sciences Sociales A L’université D’ain Temouchent En Algerie(Tributaries JOURNAL, 2022) GUELAI, Tsouria AmelOur study aims to explore the structure of the social representations of the students of the department of social sciences at the university of Ain Temouchent regarding to the consumption of the hookah « Chicha » by the women. We used the interrogative method. A sample of 54 students (20 men, 34 women) has made a free association task from the inducing word "woman consumer of Hookah « Chicha ». The lexical analysis allowed us to note a negative image of the woman consumer of the Narguilé and a social representation which are organized around a central core which consists of the following elements: "Immorality", "Lack of education". As well as peripheral elements that consist of the following items: "tomboy", "lack of religion". While the second peripheral elements consist of a single item: "A danger to the health of the woman". These results express in general the process of consolidation of the problem of smoking among women through her stereotyped image in society, as well as in the collective memory.Item من الحق في الكسل إلى نهاية العمل: قراءة نقدية لمفهوم العمل الإنتاجي(سلسلة الأنوار, 2023) بن موسى, سرير أحمدالعمل نشاط وفّعالية إنسانية، واعية وإلزامية، تهدف إلى تغيير الطبيعة من صورتها الخام إلى مادة نافعة، فهو ظاهرة إنسانية بامتياز، تنضاف إلى قائمة الفاعليات الخاصة بالإنسان كاللغة، والعقل، وذلك لارتباطه بالوعي والقصدية والإرادة. الأمر الذي يجعله معيارا لتخطي الحالة الطبيعية الغريزية، وبناء الحضارة. لذا يفترض من حيث المبدأ، أن العمل يحقق ماهية الإنسان، ينمي قدراته ويحّرره، غير أن واقعه (شروط ممارسته) يكشف وجها مغايرا يبدو فيه العمل مصدر بؤس وشقاء ومعاناة تلاحق الإنسان، وهو ما شجع بعض المفكرين على اقتراح الحق في الكسل كمقابل للحق في العمل، ومفهوم الترفيهكمقابل لمفهوم العمل. نهدف من وراء هذه الدراسة إلى الوقوف على بعض المواقف النقدية لثقافة العمل الإنتاجي ( الحق في الكسل، مدح الكسل، نهاية العمل...). الرامية إلى تجاوز المفهوم الإنتاجي للعمل وإعادة تفعيل أبعاده الاجتماعية والأخلاقيةItem مفهوم اللعب في النظرية الأدبية: الهرمينوطيقا والتفكيك(سلسلة الأنوار, 2022) بن موسى, سرير أحمديحتل مفهوم اللعب مكانة مركزية في خطاب العلوم الإنسانية في القرن 20حيث فتح المنعطف اللساني، وكتابات دوسوسير وفتجنشتين، رؤى ومنظورات الاهتمام النظري بهذا المفهوم. فإلى جانب البحوث والدراسات الكبرى حول دور اللعب في الثقافة، كما هو الحال مع يوهان هويزنجا ( )2491-2780و روجر كايلوة ( ،)2487-2421ساهمت جميع حقول العلوم الإنسانية في بلورة وتحليل خصوصية مفهوم اللعب، في علم النفس(بياجيه...)، في البيداغوجيا، في السوسيولوجيا (كيلوة...)، في الفلسفة (دريدا ....)، في اللسانيات (بنفنيست ....)، وفي الاستتيقا (غادامير...) .....الخ.إن كل محاولة للنظر في العلاقة بين اللّعب والأدب، يمكن أن تستفيد من مختلف هذه المقاربات، ليس انطلاقا من تصور مسبق ومطلق للّعب،بل من منظور سياقات مفهومية مختلفة. ما يضعنا أمام ثلاثة اتجاهات رئيسية: الأول يوازي بين أنطولوجيا العمل الفني وأنطولوجيا اللّعب (النزعة الإيديولوجية)، أما الثاني فيهتّم بالقواعد لإمكان تخطي عقبات اللغة في الإبداع الفني، وإبداع أسلوب لعب شخصي ( الاتجاه المعياري)، بينما ينحو الاتجاه الثالث منحى سيكولوجي يعطي للأدب والقراءة نفس الوظيفة، حيث يساهم اللعب في دمج الطفل في محيطه الاجتماعي، وفي إعلاء رغباته ( الاتجاه السيكولوجي). وعلى العموم هناك العديد من الأمثلة التاريخية والتجريبية على حضور اللعب في الأدب (القصص والروايات والأشعار الي تكون فيها اللعبة محور العمل الأدبي)، وعلى دوره كمبدأ توليدي للنصوصItem الهيرمينوطيقا والعلوم اﻹنسانية(مجلة روافد, 2021) بن موسى, سرير أحمدWe aim with this research paper to ask what hermeneutics (philosophy of interpretation) can offer to the human sciences. We based from this on the results of Paul Ricoeur’s deconstruction of the metodological opposition developed by wilheim Deltay, between explanation (natural sciences) and understanding (human sciences), towards an approach dialectical hermeneutics in which the epistemologist interacts with the ontologist.Item التفكيك والهرمينوطيقا ورهان المصالحة بين البنية والذات(مجلـة الحوار الثقافي, 2022) بن موسى, سرير أحمدThe research deals with the subject of dialogue , between the currents of French and German philosophies, during the second half of the twentieth century, and in particular between the post-structuralism or the new structuralism and the Hermeneutics . and that is by opening up to the attempt of the German philosopher Manfred Frank as a step towards overcoming the blockage between the two philosophies , and working to reconcile between structure and subject in interpretation from the rereading of Schleier Macher’s theoryItem تاثيرات جائحة كوفيد 19 على جودة الحياة النفسية لدى معلمي التعليم اﻹبتدائي (دراسة ميدانية بولاية مستغانم)(مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية, 2021) بقاسمي, بوعبد اللهThe current study aimed at identifying the level of psychological quality of life among primary school teachers in the light of the effects of Covid 19 in Mostaganem during the 2019/2020 academic year, a sample of 88 professors (both males and females) from two different geographical regions (rural and urban) was chosen. In order to achieve the objectives of the study, the researchers used a questionnaire to measure the level of psychological quality of life. After conducting the statistical analysis process, the study reached the following results: There is a high level of psychological quality of life among primary school teachers in light of the effects of Covid 19. - There are no differences in the quality of psychological life of primary school teachers in light of the effects of the Covid 19 pandemic due to the environment variable (rural / urban). - There are no differences in the quality of psychological life of primary school teachers in light of the effects of Covid 19 due to the variable of professional seniority.
