Faculté des Lettres et Langues et sciences sociales
Permanent URI for this collectionhttps://dspacee.univ-temouchent.edu.dz/handle/123456789/553
Browse
Recent Submissions
Item مناهج التعليم في المنظومة التربوية الجزائرية بين التنظير والمنجز التطبيقي -دراسة في أنموذج تعليم قواعد اللغة العربية في الطور المتوسط(2024) باحزاز, مبخوت; بوخاتم, مولاي عليCurricula for teaching Arabic grammar in Algerian schools are considered an important topic worthy of study and research. This study aims to analyze and evaluate curricula for teaching Arabic grammar in Algerian schools between theory and practice. First, an overview of the educational system and curricula for teaching Arabic grammar in Algerian schools was presented and analyzed. An overview of the approaches used in teaching Arabic grammar was also provided, and an analysis of the factors that affect the implementation of these approaches and their application on the ground. The thesis also addresses the linguistic theory related to learning and analyzing the Arabic language, focusing on the basic theories and concepts that form the basis of educational curriculum design. The research also made use of previous studies and research related to teaching Arabic grammar in Algerian schools. The thesis also includes an applied aspect, in which the methods of teaching language grammar in the two stages of basic education and intermediate education were reviewed. In the second part of the applied part, the questionnaire addressed to middle school teachers was analysed, through which the effectiveness of the current educational curricula was evaluated and the difficulties and challenges facing the process of teaching Arabic grammar in Algerian schools were identified. Based on the results and analyses, we presented recommendations and suggestions to improve curricula for teaching Arabic grammar in Algerian schools, in line with modern theories and concepts in the field of teaching the Arabic language.Item خطاب الحكمة في الشعر الجزائري الحديث،دراسة وتوصيف لمتون شعرية(2024) دين, لخضر; هامل, شيخمما ال شك فيه أنه ال يخفى على أحد من الناس أن موضوع الحكمة من المواضيع المهمة في الحياة، وبخاصة إذا امتزجت بالجانب األدبي والشعري منه على وجه الخصوص لقدرتها على مسايرة األحداث والظروف وبلوغ المقصد؛ فهي ضالة اإلنسان في أي زمان ومكان، ومن أوتيها فقد أوتي خيرا كثيرا، وألهميتها في الحياة خصصنا هذا البحث ليشملها فعنوناه :»خطاب الحكمة في الشعر الج ازئري الحديث، د ارسة وتوصيف لمتون شعرية«، بحيث اخترنا ثالثة نماذج من المتون الشعرية الجزائرية الحديثة لنقيم عليها الدراسة؛ متن شعبي تمثل في: »أشعار لمحمد بلخير«، ومتنان آخران فصيحان تمثال في: »أشعار أحمد سحنون، واألمين العمودي«؛ من خالل الكشف عن شواهد من الحكمة النظرية أو العلمية والحكمة العملية أو التطبيقية، وما يتدرج تحت هاتين األخيرتين من عناصر وتيمات.Item جدل الحداثة والتراث في الكتابة اللسانية الحديثة -قراءة وصفية تحليلية في نماذج مختارة-(2024) غالمي, نورية; مصطفاوي, جلالThe Arab world in general and Arab Moghreb in particular knew an intellectual development that was a motivation of many linguistic writtings which sought to serve arabic language ,as for developing it within the heritage , or to enhance it with a modern vision , or taking a middle position to avoid leaning toward one side. this research highlights the position of maghrebin linguists regarding this dialectic throught their writtings whome are : Tayeb Deba from Algeria ,Salah Kchaou from Tunisia and Salah Salim Elfakhiri from Libiya , it becomes obvious that heritage has its own place in their thoughts with awarness and scutiry in adopting modern theoriesItem عمل النواسخ في اللغة العربية -دراسة لسانية حاسوبية(2022) سليماني, سعادItem L’ÉCRITURE DU CORPS CAS DES ROMANS DE VIOLETTE LEDUC, HÉLÈNE CIXOUS, ASSIA DJEBAR ET MALIKA MOKEDDEM(2018) SIDI YACOUB, AïchaItem وظائف التواصل اللغوي في الخطاب الإعلامي و مسارتها التبليعية(2012) هامل, الشيخItem أشكال وأسس الممارسات الموصلة للسلطة السياسية في الدولة(2016) طبيب, مولودItem سيميــــائية الأفعال و الفواعل في القصة القصيرة "الجوع" لنجيب محفوظ نموذجا(2009) بصالح, خديجةItem الاِ ستعلاء و الاستفال في القراءات العشر(جامعة الجيلالي ليابس سيدي بلعباس, 2018) ماكني, محمدItem نكبة المدن ورثاؤها في الشعر الأندلسي" قراءة في جمالية المكان(2013) الزين, فتيحةItem الجسد في الشعر الجاهلي(2015) عزي, مريمItem Violence du discours et hétérogénéité discursive dans le roman Algérien Rue Darwin de Boualem Sansal(Université d'Oran 2 Mohamed Ben Ahmed, 2019) LACHACHI, AminaNotre interprétation du roman de Boualem Sansal a souligné la présence de la violence à travers le discours dans « Rue Darwin ». De par son inscription d’emblée dans la littérature algérienne contemporaine. Une littérature ayant émergé de l’actualité dramatique caractérisée par une crise de colère et de violence et qui semble véhiculer une évolution dans l’écriture romanesque à travers le discours de l’écrivain produisant ainsi l’originalité du texte. Ce roman à polémique s'est démarqué par son contenu touchant à des thèmes en décalage avec les habitudes de la littérature algérienne, faisant allusion à une violence, qui apparait comme telle, dans une double dimension, qui d'une part concerne les sujets tabous abordés dans l'oeuvre et de l'autre, trouve son sens dans les stratégies d'écriture employées par Sansal. De par son statut de thématique universelle, la violence est sujette à des variations thématiques et esthétiques qui font évoluer sa nature. En ce sens, c’est à travers une étude objective et approfondie du thème de la violence dans le roman de Sansal rue Darwin que nous voulons mener notre thèse. En d’autres termes, il s’agit de répondre à la question centrale : comment se présente la violence à travers le discours de Boualem Sansal dans le roman « Rue Darwin »?Item From Home to School: A Sociolinguistic Study of Arabic Diglossia and its Effects on Formal Instruction in the Algerian Education System(2017-12-04) HAMZAOUI, ChahrazedThe purpose of the present study is to investigate the impact of Arabic diglossia on the teaching/learning process in some primary schools scattered throughout the Algerian territory. First, it endeavours to explore the variety used in classroom interaction. Second, it attempts to examine the language difficulties encountered by pupils when interacting with their teachers and the reasons behind these difficulties. In addition, it explores whether there is a change in pupils’ feelings as regards the difficulty of MSA at further school grades. Finally, it attempts to highlight the teachers’ along with the pupils’ attitudes towards the varieties at play, and suggests some measures that may be undertaken as a remedy for the problem of Arabic diglossia in education. In parallel with this, there is clear evidence that pupils’ low linguistic achievement in MSA stems from different factors, such as lack of exposure to MSA outside the school setting, parents’ neglect and teachers’ constant recourse to the vernacular during the presentation of their lessons.
