TABET, AMELBELKADI, MOKHTAR2025-07-132025-07-132025-06-19http://dspace.univ-temouchent.edu.dz/handle/123456789/6610This dissertation focuses on the use of French as a foreign language (FFL) among university students in urban and rural contextes . The study aimes to compare language practices , levels of FFLproficiency , as well as the motivations and challenges faced by students in these two environments . The results reveal significant disparities between the two settings . urban students benefit from more frequent exposure to French in their daily environment , wheareas rural students face difficulties related to a sociolinguistic context that is less conducive to the practice of FFL.frFrench as a Foreign Language (FFL) , Sociolinguistics, Urban environment, Rural / semi-arid environment, Language use, Plurilingualism / Multilingualism, Linguistic competence, Language contact, Linguistic variation, Sociolinguistic survey, Geographical influence, Linguistic identityFrançais langue étrangère (FLE) , Sociolinguistique , Milieu urbain , Milieu rural / semi-aride , Usage linguistique , Plurilinguisme / multilinguisme, Compétence linguistique, Contact des langues ,Variation linguistique, Enquête sociolinguistique, Influence géographique, Identité linguistiqueاللغة الفرنسية كلغة أجنبية، علم اللغة الاجتماعي، البيئة الحضرية، البيئة الريفية / شبه القاحلة، الاستخدام اللغوي، التعدد اللغوي / التعدد اللساني، الكفاءة اللغوية، تماس أو احتكاك اللغات، التنوع أو التغير اللغوي، استبيان أو دراسة سوسيولسانية، التأثير الجغرافي، الهوية اللغويةL’usage du français langue étrangère dans les milieux urbaines et les milieux semi- arides : étude comparative entre les milieux universitaires d’Ain Témouchent et de NaâmaThesis